Tafelberg en schelpjes zoek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van wienkenienkenepal - WaarBenJij.nu Tafelberg en schelpjes zoek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van wienkenienkenepal - WaarBenJij.nu

Tafelberg en schelpjes zoek

Door: Webmaster

29 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goeie dag!

Hierdie weer een groet uit t baaie mooie Suid Afrika, ons is t nog nie zat nie. Nu maar weer NL, anders duurt t tyoen zolang...
Sorry dat het weer zolang duurde, op 1 of andere manier wil het maar niet lukken om sneller een berichtje te plaatsen. Ik heb net "ingebroken" en zit op de prive-computer van de eigenaresse van onze verblijfplaats. Was met de voordeursleutel wel makkelijk ;-) en zit nu dus alleen in een megagroot huis te internetten, relaxed!
Eerst maar eens het verhaal over het opperhoofd, dat was mijn oom Wim!
We gingen vorige week onderweg naar Basotho village, een cultureel geheel, erg leuk met hutjes. En daar werd wat interactiviteit van ons verwacht. Bij mij werd de toekomst voorspelt en ik werd getooid als 1e vrouw, en oom Wim werd dus aangekleed als opperhoofd, compleet met dierenvellen en gekke mutsen. Daarna gingen we nog een of ander zuur welkomsbier drinken en toen was de toer af, ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen. En Nienk, wij zijn ook nog d bergen in geweest, naar de Tiger falls, watervallen dus. Was best mooi, maar wel een hele klim in de hitte... Hoe warm is 't daar nou? Toen we verder trokken kwamen we echt door een niemandsland, dus bij het eerste B&B bordje afgeslagen(ja, we verblijven niet alleen maar in ubersjieke hotels), en toen kwamen we bij een boer in een oud boerderijtje terecht. Echt supergaaf, meer dan honderd jaar oud en er konden 12 mensen slapen dus er waren zat badkamers, slaapkamers, zithoeken etc. Het lag ongeveer 5 kilometer van de weg, dus we zaten midden tussen de heuvels. Omdat we nog niks gegeten hadden, bracht de boerinne ons wat, oa een gigantische worst, courgettes, aardappels, bier en wijn. Dus waren we toch weer goed terecht gekomen! De volgende dag was weer een lange reisdag, waarbij we van Maclear tot Paterson reden. De dag erop gingen we namelijk naar Addo national park, een olifantenpark. ZA heeft meer dan 600 nationale parken, dus die kun je echt niet missen. We waren nog niet eens het eigenlijke park in en zaten aan de koffie, toen we de eerste olifanten al zagen, 58 stuks en we zaten er maar een paar meter vandaan. Daarna hebben we er nog 22, 25, 31 en 20 gezien, dus dik 150 van de 400, echt mazzel dus en er waren heel veel kleintjes bj. Om het maar met een Nijmeegse term te benoemen, keischattig ;-). Verder nog vlak- en aarvarkens gezien, een jakhals, zebra's en nog veel meer. helaas wilden de leeuwen, luipaarden, neushoorns niet tevoorschijn komen. De volgende dag(geen idee welke dag van de week, ben totaal mijn besef van tijd kwijt) gingen we verder naar de kust, eerst naar Jeffrey's bay, een surfstadje. Hier hebben we nog even schelpen gezocht, 's avonds gegeten en koffie gedronken, toen weer verder naar Plettenberg bay. En hier hebben we in de zee gezommen! ahum, Indische oceaan. Echt megagolven, en een heel leuk stadje. De volgende dag zijn we weer een stuk het binnenland in gereden, via oudtshoorn naar de Meiringspoort(=een kloof) en toen weer terug naar de zee, Mosselbaai. Hier kwamen we in een soort vakantiedorp en zaten we echt amper 20 meter van de zee. Ook hir waren mooie schelpjs, dus de volgende ochtend liep ik om 7 uur al op het strand om schelpjes te zoeken. De rest van de dag weer een eind gereisd naar Stellenbosch. We zitten nu dus echt in de wijnstreek. Gisteren zijn we voor het eerst naar Kaapstad geweest en zijn we op de tafelberg geweest. We hadden veel geluk met het weer, eergisteren waaide het nogal hard en dan kun je niet met een kabellift naar boven. Daarbij was het ook helemaal helder, anders ligt de berg onder een tafelkleedje en zit je bovenop dus in de dichte mist. Vanmorgen vroeg heb ik met mijn moeder gezwommen in het zwembad wat bij dit huis ligt, weer om 7 uur, dus ik ben alvast weer aan het vroege opstaan gewend :)
Na het ontbijt zijn we weer naar Kaapstad geweest, eerst hebben we een stadswandeling gemaakt daarna zijn we bij Cape point geweest, ook een natuurreservaat, helaas was het weer omgeslagen, dus konden we net meer zo ver zien, maar het was nog steeds de moeite waard. En tijdens onze stadswandeling was het weer prima. Morgen onze laatste dag in Kaapstad, we gaan misschien nog wijnproeven, en dan terug rijden naar mijn oom via de Karoo woestijn. O ja nienk, ik kon ook een Afrikaan mee naar huis nemen, die wou wel met me trouwen...:S Dus het was weer een spectaculair weekje! Tot het volgende bericht!
Baai!

Liefs en xxx Wienke

• 29 Januari 2009 - 20:41

Ramon:

Haaaaai!!!
    Cool:D en je hebt aardvarkens gezien!!! (zijn vet zeldzaam!!) ow ja...en leeuwen he...zijn leuk om een keer te ontdekken idd....maar verder oersaaaaaaaaaai om naar te kijken (doen echt werkelijk helemaal NIETS die beesten:P)

en lekker veel olifanten met kleintjes...is idd heel gaaf:D

Oudtshoorn zijn wij geloof ik ook nog geweest:D

en dan kaapstad!! wat een geluk dat jij de tafelberg wel op kon:D echt gaaf:D (ik had last van tafelkleed).

nog bij het vuurtorentje geweest van cape point??

en het vroege opstaan...is het daar nu om 4u 's ochtends licht?? (was bij ons echt om 5u 's ochtends al licht...en dat was net na de winter)

• 30 Januari 2009 - 04:21

Monique:

Hey meis!!!

Wooooooooow klinkt allemaal geweldig!!
    Haha een Afrikaan die jou wel aan de haak wil slaan! Dus ook al aan het sjansen in het verre Afrika Wienk? :p TSja wat wil je als je zo'n mooie brunette bent ;)

Veel plezier nog!

Liefs, Monique

• 30 Januari 2009 - 06:23

Gidus En Alie:

Dag wienke
    Leuke berichtjes kun jij sturen en jullie vermaken je best lees ik
    Heb je nog wel zin om naar huis te komen ??
    groeten Gidus en Alie

• 31 Januari 2009 - 00:12

Nienke:

Haaaaaaaaaaaaaai!
    Gaav verhaal wienk! En was die afrikaan het waard om mee naar huis te nemen ;)? Annemiek heeft hier al twee keer op de markt een kindje aangeboden gekregen... ook leuk :P. In de jungle was het idd vrij warm, gok 30 graden en zwaar vochtig. Nu in quito is het 15 graden..
    Veel plezier verder, geniet van de laatste week/daagjes!

xx
    nienke

• 03 Februari 2009 - 11:57

Joep:

Heey Wienk,

vet! Ennehm.. dat Zuid-Afrikaans lijkt beetje op Brabant (nie praten nie en nie zingen nie?). Lijkt me echt vet om al die beesten int echt te zien! Geniet er nog maar van!

• 04 Februari 2009 - 09:04

Lyvonne:

Heee!!
    Superleuk om al je avonturen te lezen, voelt voor ons hier in het koude Nederland ook een beetje als vakantie, hahaha!
    Geniet maar flink van de laatste paar dagen daar!!

Liefs Lyvonne