brrrrr... - Reisverslag uit Zetten, Nederland van wienkenienkenepal - WaarBenJij.nu brrrrr... - Reisverslag uit Zetten, Nederland van wienkenienkenepal - WaarBenJij.nu

brrrrr...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

05 Februari 2009 | Nederland, Zetten

Goeie dag!

Ons is weer terug in 't baaie koude Nederland. Dit is waarschijnlijk dus weer mijn laatste bericht voorlopig. Nogeven de update van mijn laatste daagjes in het baaie mooie Suid-afrika, ons wilde nie terug naar Nederland nie.... Onze laatste dag in Stellenbosch/Kaapstad verliep iets anders dan gepland. We konden niet meer bij onze B&B blijven omdat die was vol geboekt voor het weekend en moesten dus verkassen. Zo kwamen we terecht bij D'ouwe werf, het oudste hotel van Zuid-Afrika uit 1802. We wilden overdag naar Robbeneiland toe, maar de boot was helaas al volgeboekt, daarom zijn we maar in Stellenbosch zelf gebleven. We hebben wat gewinkeld(;-)), en 's middags zijn we naar een wijnkelder geweest. Bergkelder om precies te zijn, we kregen er een hele toer, en daarna kwam het leukste deel, wijn proeven ;-).
Was erg lekker, maar wel een beetje commercieel opgezet. Om 3 uur zat dat programma er weer op en ben ik met mijn ouders naar het strand geweest. Dit keer de Atlantische oceaan, ik heb samen met mijn vader nog gezwommen, maar het was een stuk kouder en er stond nogal een harde wind en een gevaarlijke stroming. Daarna nog even op het strand gelegen maar daar werd je gezandstraalt, dus toen hadden we het wel weer gezien... Er waren ook kitesurfers waarvan er eentje half verongelukte, die vloog een eind door de lucht en kwam toen tegen een hekje terecht, liep gelukkig goed af.
's avonds uit eten en een blokje om en toen vroeg naar bed.
De volgende ochtend heb ik met mijn moeder nog in het "verwarmde zwembad" gezwommen, yeah right, ijsblokjeswater was het, je moest echt blijven zwemmen om het warm te houden... Maar goed, waren we wel gelijk wakker ;-).
Toen een lange dag rijden door de Karoo-woestijn. Uiteindelijk in de middle of nowhere gestopt, bij de drie zusters, voor de duidelijkheid,dat waren 3 bergen en niet een leuk, gezellig plaatsje. De volgende ochtend weer snel vertrokken om het laatste stuk naar mijn oom terug te rijden. Daar waren ze inmiddels hard aan de slag met de wijnoogst. Dus maandag en dinsdag hebben we veel rond gekeken op de boerderij en ook wat mee geholpen. Mijn tante is nu de wijnmaker, en we hebben de eerste brouwsels met gist al mogen proeven, die smaakten in ieder geval wel lekker! De vrachtwagens met druiven reden af en aan, ze werden gewogen, op een soort kiepbak gezet. De steeltjes werden eruit gehaald, er kwamen enzymen bij en dan werd het naar de pers gepompt. Na een paar uur persen werd het in tanks gepompt en een dag later komt er dan gist bij. Daarna moet er weer gefilterd worden enz.
Was erg leuk om te zien hoe alles ging. Eerst zat mijn oom bij een coöperatie, maar nu is hij op zichzelf met de wijn en hij koopt ook druiven op. En vorig jaar heeft hij 1,1 miljoen liter! wijn gemaakt. Verder onze laatste dagen natuurlijk tassen gepakt, gezwommen en op de quad gereden, en toen was het dinsdag om 4 uur alweer tijd om te gaan. We hadden eerst een binnenlandse vlucht uit Kimberley, met een klein bombardier toestel voor 50 passagiers. De vlucht zelf vond ik niet zo heel geweldig, dus ik was blij toen we gingen landen, we waren bijna aan de grond en toen maakten we een doorstart. Joepie, gratis een extra rondje :S. In Johannesburg had het 's middags zo erg geregend dat er straten blank stonden, dus we waren echt naar het slechte weer toe gevlogen. Op het vliegveld hadden we meer dan 5 uur de tijd voor onze volgende vlucht, dus baggage laten insealen, wat rond gelopen en gegeten. En toen konden we weer gaan. We hadden geluk dat onze vlucht gewoon ging, want er waren heel wat vluchten richting Europa gecanceld. 1 Brits vliegtuig had kennelijk technische problemen, de piloot riep op een gegeven moment om dat als het technische team het vliegtuig niet binnen een uur zou maken, hij ze dan zou insluiten in het vliegtuig... Bij ons kwam er iemand met een sjerp aan boord, dus wij dachten hoog bezoek. Bleek het onze piloot te zijn, na 32 jaar vliegen, was dit zijn laatste vlucht. Het vliegtuig zelf was harstikke leeg, in het hele achterste deel zat zelfs helemaal niemand, dus iedereen mocht languit op de stoelen gaan liggen. Dat kwam goed uit want we vlogen van half 1 's nachts tot 10 uur(11 uur ZA tijd) 's ochtends. Onderweg nog wel wat turbulentie gehad, dan moest je weer rechtop gaan zitten, maar verder een prima vlucht. In Parijs kwamen we gelijk weer in het mistige Europese weer :S. Onze vlucht naar Dusseldorf was uiteindelijk een half uur te laat, we kregen weer een regionaal viegtuigje, dit keer een fokker 100. Dus volgens mij hebben we zo ongeveer alle merken passagiersvliegtuigen nu wel gehad. In Dusseldorf waren we maar 5 minuten te laat. Daar waren mijn nicht Hester met haar vriend Joost om mijn oom en tante op te halen. Dus nog even koffie gedronken en toen op huis aan. Onderweg was het verkeer wel weer even wennen, het is hier een stuk drukker op de weg, en daarbij is rechts rijden in een lage auto toch wel weer even wennen. Dus we zijn er weer, het was een superleuke reis, weer een land om naar terug te gaan...
Mijn ouders wilden ook blijven en hebben het er nu al over om volgend jaar weer te gaan om een paar weken mee te helpen met de wijnoogst ;-)
Maar eerst maar weer ons saaie Hollandse levendje oppakken. Jullie allemaal weer bedankt voor het lezen van de berichtjes en tot de volgende keer!

Baai!
Liefs en groetjes Wienke



  • 05 Februari 2009 - 17:02

    Ramon:

    ow echt...ik snap je gevoel zoooo erg!!!!

    ik wil ook weer terug:)
    Suid-Afrika is echt zooo heerlijk:D


  • 09 Februari 2009 - 21:24

    Annemiek:

    Hey Wienk!

    Heb gister eindelijk al je berichtjes gelezen (en wilde reactie plaatsen, maar toen viel de pc uit...) en het klinkt alweer als een geweldige reis! Echt weer heel anders dan Ecuador. En dankzij de foto´s van Ramon had ik er ook nog een beeld bij ;)

    En hoe is jouw eerste dag studie weer bevallen? Hopelijk went het snel weer.. Succes ermee en alvast veel plezier met het plannen van de volgende trip :D!

    xx
    Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zetten

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2009

Thuis...

05 Februari 2009

brrrrr...

30 Januari 2009

Beeste in de jungle

29 Januari 2009

Tafelberg en schelpjes zoek

25 Januari 2009

Foto´s!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 58495

Voorgaande reizen:

23 Februari 2011 - 07 April 2011

Nepal part 2 ;-)

05 Januari 2008 - 30 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: